11 May 2023 Zwaagdijk, The Netherlands Posted in Press releases

Klantwaardering basis energieke start Action in 2023

·       Netto-omzet groeit 36% in eerste kwartaal naar €2,5 miljard

·       Aantal winkels groeit met 34 naar 2.297 winkels in 11 landen; snelle groei in Italië en Spanje

·       Klanten bekronen Action en producten van Action in verschillende landen met prijzen

In de eerste drie maanden van 2023 maakt Action de positie van snelst groeiende non-food discounter van Europa opnieuw waar. De netto-omzet groeide met 36,2% naar €2.485 miljoen. Op vergelijkbare basis (like-for-like; zonder het effect van nieuwe winkels) groeide de omzet ten opzichte van het eerste kwartaal een jaar eerder met 24,3%. Het aantal winkels nam toe met 34. Inmiddels heeft Action na het eerste kwartaal van 2023 de mijlpaal van 2.300 winkels in 11 Europese landen gepasseerd.

De groei van Action vindt in alle landen plaats. Met name de snelle ontwikkelingen in Italië en Spanje zijn prominent. In Italië zijn al 30 winkels geopend. Na de start gericht op Noord-Italië wordt inmiddels gewerkt aan landelijke dekking. In Spanje startte vorig jaar een pilotfase in de kustregio rond Barcelona en Tarragona. Inmiddels zijn ook winkels in het midden (Madrid) en zuidoosten (Murcia) geopend. Het totale aantal Actionwinkels in Spanje is daarmee al opgelopen tot negen winkels. Het geplande distributiecentrum nabij Madrid helpt de snelle uitbreiding.

Door de snelle groei neemt het belang van Action als werkgever verder toe. In een nieuwe Actionwinkel werken gemiddeld 20 medewerkers. In een distributiecentrum gaat het om enkele honderden werknemers. Door te investeren in mensen met onder meer trainingen en promotiekansen zorgt Action dat medewerkers meegroeien met het bedrijf, en is Action een belangrijke motor van de plaatselijke economie.

De snelle groei is een gevolg van de aantrekkingskracht van Action: klanten staan in de rij, waar een winkel de deuren opent. De waardering uit zich ook in door klanten toegekende onderscheidingen. In Frankrijk kozen consumenten in een toonaangevend onderzoek Action tot favoriete winkelmerk van het land. Action is dit jaar 10 jaar actief in Frankrijk, en ziet de snelle opmars in de lijst favoriete winkels van Frankrijk de afgelopen jaren in dit jubileumjaar bekroond met de eerste plaats. In thuisland Nederland kozen consumenten Action tot de winkel met de beste prijs-kwaliteitverhouding in het Retail Merkenonderzoek 2023. Qua groeipotentie is Action in dit onderzoek nummer twee, en overall staat Action voor het eerst in de top-3 van sterkste retailmerken.

Deze awards komen bovenop onderscheidingen van onafhankelijke testinstanties voor de kwaliteit van Actionproducten. Mini Matters houten speelgoed, Kate Legwear panty’s, en de Re-load datakabel werden in Duitsland bekroond als ‘Germany’s favourite 2023’. Ook Zenova zonnebrand won opnieuw kwaliteitsonderscheidingen, dit keer in België en in Nederland.

Action zet al jaren sterk in op productkwaliteit en duurzaamheid. Deze verbeteringen worden door klanten steeds meer erkend.